Inici | Creu Roja | Mail
Butlletí digital - Nº 58 24 marzo 2011

Es manté la desigualtat entre homes i dones en l'exercici dels seus drets

La realitat de les dones al mercat laboral està marcada per les barreres que s'aixequen, així com també a les dificultats de conciliació (llargues jornades, escassa flexibilitat, disponibilitat total) i, sobretot, a la idea comunament acceptada per la societat que en saben més de cuidar els filles i filles, i les persones dependents.

Alguns indicadors clars d'aquesta situació són la taxa d'ocupació segons dades de l'Institut de la Dona (42,15%, més de 14 punts per sota de la masculina); l'elevat índex d'abandons del mercat laboral per part de les dones (segons l'INE, cada any 380.000 dones deixen el seu lloc de treball enfront de 14.000 homes) o els referits a la càrrega global de treball –suma del treball remunerat i no remunerat- que, segons l'Enquesta d'Usos del Temps de l'INE, implica que les dones treballen de mitjana 6 hores i 30 minuts més a la setmana que els homes. Aquesta major càrrega de treball global es tradueix en una reducció de les possibilitats per definir i desenvolupar una carrera professional i laboral, per promocionar-se en el lloc de treball, per formar-se, per tenir temps d'oci i, en definitiva, empitjora la qualitat de vida de les dones.

Aquesta desigualtat és més greu quan afecta dones en dificultat social com amb les quals treballa la Creu Roja (les que pateixen violència de gènere, dones immigrants, dones en situació de pobresa, amb càrregues familiars o persones dependents al seu càrrec, dones majors soles, prostitutes, etc). Per aquests motius, la Creu Roja està reforçant la seva intervenció amb aquests col•lectius a través de programes integrals en els quals l'ocupació és un factor fonamental atenent d’aquesta manera unes 23.000 dones en situació de vulnerabilitat anualment. L'ocupació és molt més que una feina: és una eina d'inclusió social.

Una altra forma de lluitar contra la desigualtat de gènere és a través de campanyes de sensibilització com la qual ha engegat Creu Roja Joventut i la Creu Roja amb motiu del Dia Internacional de la Dona, “Som feministes! i tu?” i que es duu a terme en 40 províncies del país, o la campanya “Et correspon. Ens correspon”, en la qual s'advoca per la coresponsabilitat com una estratègia imprescindible per a la conciliació entre la vida personal, familiar i professional i la igualtat real entre dones i homes.

Enlaces de Interés
INTERNET: Cursos a distancia
www.cruzroja.es/sembramosvida
www.sobremalaria.es