Inici | Creu Roja | Mail
Butlletí digital - Nº 60 31 maig 2011

25 de maig, Dia d'Àfrica – La Creu Roja manté una presència constant a Àfrica des de fa quatre dècades

Llavors i activitats agrícoles a Níger, on la inseguretat alimentària és crònica. ©Isabel de Blas/CRE
  • 9,3 milions de persones es van beneficiar dels projectes de la Institució el 2010

El 25 de maig se celebra el Dia d'Àfrica en commemoració de l'aniversari de la fundació de l'Organització de la Unitat Africana, una data que serveix per tornar a recordar les dades més destacades d'aquest continent.

L'últim informe del Programa de Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD) posa de manifest que dels 50 països amb l'Índex de Desenvolupament més baix, 40 són africans. Dels prop de 950 milions de persones que habiten a l’Àfrica, més de 300 milions viuen en la pobresa, malgrat les enormes riqueses del continent. La inseguretat alimentària, l'accés a l'aigua potable, malalties com el VIH/sida, l'explotació infantil i les desigualtats socials són d’altres dels grans problemes que afligeixen al continent.

Davant d’aquestes necessitats, la Creu Roja manté una presència activa a l’Àfrica des de fa quatre dècades. Amb activitats en més de 30 països africans, amb més de 140 projectes al llarg del 2010 i un pressupost proper als 43 milions d'euros, la Institució ha arribat a més de 9,3 milions de persones en el continent. Des de Catalunya, concretament, es gestionen projectes de desenvolupament a Etiòpia i Moçambic relacionats amb la seguretat alimentària i amb la lluita contra el VIH/SIDA.

Principalment concentra les seves intervencions en quatre sectors: seguretat alimentària, salut comunitària, aigua i sanejament bàsic; preparació i resposta davant desastres; i assistència a refugiats, desplaçats i immigrants. A part de les activitats de desenvolupament institucional dirigides a enfortir les capacitats de la Creu Roja local de cada país en el qual es treballa.

Entre tots aquests problemes, el de la inseguretat alimentària, és un dels més greus pel seu caràcter crònic, i per anar associat a l'accés deficient a aigua potable o a sanejament. Arran de l'agreujament de la crisi alimentària en algunes regions del Níger, el 2010, la Creu Roja Espanyola va incrementar el nombre de projectes de seguretat alimentària destinats a minimitzar els efectes d'aquesta greu situació sobre la població. Entre les activitats més importants que es realitzen destaquen la creació de bancs de cereals, reconstrucció de la cabanya ramadera, suport als centres de salut per disminuir el risc de malnutrició, sobretot en menors de cinc anys, recuperació de terres i construcció de pous d'aigua.

Enlaces de Interés
INTERNET: Cursos a distancia
www.cruzroja.es/sembramosvida
www.sobremalaria.es