Inici | Creu Roja | Mail
Butlletí digital - Nº 60 31 maig 2011

Memòria de la Creu Roja a Catalunya

Aliments Creu Roja

Prop del 40% de les persones ateses per la Creu Roja el 2010 corresponen a programes de crisi

• La Creu Roja ha atès 311.175 persones als seus projectes més adreçats a pal•liar l’impacte social de la crisi, prop d’un 20% més que el 2009.

• En el conjunt dels seus àmbits d’intervenció, l’entitat ha atès 834.553 persones el 2010, de les quals el 40% corresponen a programes de crisi.

• La infància representa ja prop del 20% dels beneficiaris del Programa d’Aliments i dels kits de suport social.

Prop del 40% de les persones ateses per la Creu Roja a Catalunya durant el 2010 corresponen als programes de la institució humanitària més adreçats a pal•liar l’impacte de la crisi econòmica. A través d’ aquests programes, la Creu Roja ha arribat a un total de 311.175 persones al llarg del darrer any, el 37,29% de les 834.553 que ha atès en el conjunt dels seus àmbits d’intervenció. Així ho indica la memòria de 2010 de l’entitat, que es presenta dimecres, 18 de maig, a les 18 hores, al Citilab de Cornellà de Llobregat, juntament amb la nova pàgina web i blog de la Creu Roja.

Les 311.175 persones ateses als programes de la Creu Roja contra la crisi representen un creixement del 18,35% respecte el 2009. Més de la meitat d’aquests usuaris, fins a 158.128, han rebut ajuda alimentària o per cobrir altres necessitats bàsiques, de les quals 30.505 (el 19,29%) són infants.

Els principals projectes de la Creu Roja per cobrir necessitats bàsiques i immediates dels col•lectius més afectats per la crisi són el Programa d’Aliments de la Unió Europea - del qual la institució humanitària és una de les principals gestores arreu de l’Estat - i els kits de suport social, lots que contenen principalment productes alimentaris i higiènics.

Durant el 2010, la Creu Roja ha atès 130.707 persones el 2010, un 27,21% més que el 2009, a través del Programa d’Aliments, alhora que ha repartit 17.463 kits per cobrir necessitats bàsiques de 27.421 persones. Pel que fa als kits, 3 de cada 4 unitats repartides s’han destinat a menors i la modalitat més repartida ha estat la de bolquers.

Les persones ateses en aquests dos programes representen el 72,05% dels usuaris dels programes de l’àmbit d’Intervenció Social de la Creu Roja. Per això, aquest àmbit és el que més ha crescut en nombre d’atencions durant el 2010, fins arribar a les 219.471 persones, cosa que suposa un augment del 29,80% respecte el 2009. A més de les accions per cobrir necessitats bàsiques, l’àmbit d’Intervenció Social integra programes per atendre les necessitats de diversos col•lectius vulnerables, entre ells la població migrada, les persones amb discapacitat o les dones en situació de dificultat, entre d’altres.

Durant l’any 2010, la Creu Roja també ha atès 50.596 persones grans o amb dependència, una xifra similar a la de 2009, tot i que l’atenció rebuda s’ha intensificat en molts casos per l’augment de les necessitats d’aquest col•lectiu enmig del context de crisi. Així ho ha constat un estudi de la Creu Roja de 2010, segons el qual el 68,5% de les persones grans n’han notat els seus efectes en major o menor grau.

Més de 41.000 participants en cursos de formació i programes d’ocupació

Al llarg del darrer any, 41.108 persones també han participat en programes d’ocupació i cursos de formació de la Creu Roja, molts d’elles persones en atur que volen millorar la seva preparació i oportunitats laborals.

Els alumnes de cursos de formació s’han incrementat en prop d’un miler respecte el 2009, arribant a un total de 34.224 . Pel que fa a l’àmbit d’Ocupació, ha atès 6.884 persones durant el 2010, de les quals 4.103 han estat ateses i assessorades en espais d’orientació i recerca de feina i 2.781 han accedit als programes d’inserció laboral realitzats. Aquests programes han finalitzat amb una taxa d’inserció mitjana del 37%.

Al conjunt dels seus programes per fer front a la crisi econòmica, la Creu Roja hi ha destinat el 12,26% de les donacions a la institució humanitària durant el 2010, un percentatge que s’ha triplicat respecte el 2009. Durant el 2010, aquesta partida ha suposat 915.690,86 euros.

834.553 persones ateses en tots els àmbits d’intervenció

En el conjunt dels seus àmbits d’actuació, la Creu Roja ha atès 834.553 persones durant el 2010 arreu de Catalunya, amb el suport d’un equip de voluntariat 16.323 persones i 181.239 socis i sòcies. El voluntariat ha crescut en 374 persones i les quotes dels socis han crescut un 10,70%, sumant un total de 10.253.103 d’euros. Això s’explica principalment pel fet que prop de 52.000 socis i sòcies han augmentat les seves quotes una mitjana de 7,50 euros durant el darrer any.

En l’àmbit de Cooperació Internacional, també cal destacar que la Creu Roja ha enviat 35 tones de material d’alberg i aixopluc a la població afectada pel terratrèmol d’Haití de gener de 2010, en col•laboració amb l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD). A més, ha fet arribar a la població haitiana més de 900 allotjaments temporals d’emergència (shelter), amb el suport de l’ACCD, l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació “la Caixa”. La Creu Roja també ha posat en marxa un nou magatzem especialitzat en shelter al Port de Barcelona, amb el suport de la Fundació Logística Justa.

Globalment, el nombre de persones ateses per la Creu Roja disminueix un 12,88% respecte el 2009, principalment per la reducció de les accions de sensibilització que l’entitat realitza en diverses àrees, com ara el medi ambient o la salut i, en segon terme, i d’alguns projectes de desenvolupament i acció humanitària.

El quadre següent mostra les persones ateses per la Creu Roja per àmbits d’intervenció.

Àmbit Usuaris/àries
Intervenció Social 219.471
Gent Gran i Atenció a la Dependència 50.596
Ocupació 6.884